Fizjologia stresu. Objawy stresu, reakcja na niego oraz skala stresu SRRS

Fizjologia stresu. Objawy stresu, reakcja na niego oraz skala stresu SRRS

O tym czym jest stres, dlaczego się stresujemy i po co jest nam potrzebny pisałam tutaj. Tym razem zajmiemy się fizjologią stresu, żeby zrozumieć co się dzieje z naszym ciałem w sytuacji interpretowanej przez nasz mózg jako zagrożenie.

Strach przed wystąpieniami publicznymi

Często moi klienci opisują swoje reakcje na stres jako coś nieprzyjemnego np. zasycha im w gardle, nie mogą sobie niczego przypomnieć czy drżą im ręce mając w dłoni mikrofon. Dla nieświadomego performera taka sytuacja może być przerażająca, ponieważ nie mamy wtedy pełnej kontroli nad swoim ciałem, a to generuje lęk.

Co się dzieje z moim ciałem?

Potencjalne reakcje na stres:

•Zwężają się naczynia krwionośne w mózgu i narządach wewnętrznych
•Pocenie się
•Gęsia skórka
•„Czarna dziura”
•Rozszerzają się źrenice, dzięki czemu widzimy na dalszą odległość
•Szybciej i mocniej bije nam serce
•Przestajemy odczuwać głód
•Rośnie ciśnienie krwi
•Suchość w ustach
•Płytki oddech
•Trzęsące się ręce
•Redukcja trawienia, pracy trzustki, popędu seksualnego1

Wymienione reakcje są najczęściej występującymi. Jakie są Twoje reakcje na stres? Przypomnij sobie swoje ostatnie wystąpienie publiczne i zastanów się jak u Ciebie w ciele objawia się stres.

Reakcja na stres na różnych poziomach

Istnieją 4 poziomy reagowania na stres:

• Fizjologiczny
• Behawioralny
• Emocjonalny
• Poznawczy2

Skala stresu. Jak bardzo wydarzenia z Twojego życia są stresujące?

Rahe’a oraz Holmes stworzyli skalę stresu SRRS ( Social Readjustment Rating Scale), która prezentuje stresujące wydarzenia oraz ich skalę.

Jak sprawdzić swój poziom? Wybierz z listy wydarzenia, które Cię dotyczą, zapisz punkty oraz podlicz ich łączną sumę.
1. Wynik powyżej 300 poziom ryzyka poważnego pogorszenia zdrowia 80%
2. Wynik między 150 a 300 poziom ryzyka poważnego pogorszenia zdrowia 50%
3. Wynik poniżej 150 małe ryzyko poważnego pogorszenia zdrowia

W której części Ty jesteś? Podlicz swoje punkty i odpowiedz sobie na to pytanie.

• Śmierć bliskiego członka rodziny (100)
• Śmierć bliskiego przyjaciela (73)
• Rozwód (73)
• Separacja małżeńska (65)
• Pobyt w więzieniu (63)
• Śmierć bliskiego członka rodziny (63)
• Zranienie ciała lub choroba (53)
• Zawarcie małżeństwa (50)
• Zwolnienie z pracy (50)
• Pogodzenie się ze skłóconym małżonkiem (45)
• Przejście na rentę lub emeryturę (45)
• Choroba w rodzinie (44)
• Ciąża (40)
• Kłopoty seksualnym (39)
• Powiększenie się rodziny (39)
• Rozpoczynanie nowej pracy zawodowej (39)
• Zmiany w dochodach finansowych (38)
• Śmierć bliskiego przyjaciela (37)
• Zmiana zawodu (36)
• Wzrost konfliktów małżeńskich (35)
• Hipoteka ponad 10000 dolarów (31)
• Wiadomość o konieczności zwrotu większego długu lub pożyczki (30)
• Zmiana stopnia odpowiedzialności w życiu zawodowym (29)
• Opuszczenie przez dzieci domu rodzinnego (29)
• Kłótnie i starcia z krewnymi współmałżonka (29)
• Wzmożenie wysiłku dla wykonania jakiegoś zadania (28)
• Początek lub zakończenie pracy zawodowej współmałżonka (26)
• Rozpoczęcie lub zakończenie nauki szkolnej (26)
• Zmiany standardu, poziomu życia (25)
• Zmiany osobistych nawyków i przyzwyczajeń (24)
• Starcia z szefem (23)
• Zmiany warunków pracy lub najbliższego otoczenia (20)
• Zmiana mieszkania (20)
• Zmiana szkoły (20)
• Zmiany w spędzaniu wolnego czasu (19)
• Zmiany w praktykach religijnych (19)
• Zmiany w nawykach życia towarzyskiego (18)
• Hipoteka lub zaciągnięcie długu poniżej 40 000 zł (17)
• Zmiana nawyków snu (16)
• Zmiany częstości spotkań rodzinnych (15)
• Zmiany nawyków żywieniowych (15)
• Urlop (13)
• Święta Bożego Narodzenia (12)
• Małe naruszenie przepisów prawnych (11)3

Jeśli chodzi o wystąpienia publiczne dla niektórych mogą być na bardzo wysokim poziomie np. 60, dla innych na niskim np. 20.

Jak sobie radzić ze stresem? Sprawdź w moim poprzednim artykule.

Umów się na konsultacje

Bibliografia:
1. J. Kalat, Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
2. R. Gerrig, P. Zimbardo, Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Techniki Relaksacyjne – 6 skutecznych sposobów na stres przed wystąpieniami publicznymi

Nie jesteś sam!
Według National Institute of Mental Health około 74% ludzi doświadcza w pewnym stopniu na lęku przed prezentacjami. Strach przed wystąpieniami publicznymi może znacząco wpłynąć na nasze życie osobiste i zawodowe. Może powodować unikowe zachowania, takie jak odmawianie udziału w wystąpieniach, odrzucanie awansów lub objawy psychosomatyczne, kiedy zawsze przed prezentacją jestesmy chorzy. Dobra wiadomość jest taka, że istnieją narzędzia, które pomogą Ci nauczyć się radzić sobie ze stresem. Dowiedz się więcej w artykule.

Podziel się z innymi 🙂

W jaki sposób Twój umysł Cię oszukuje?

Z punktu widzenia ewolucyjnego, posiadanie opinii, przekonań, typowych wzorców działań czy ocen ma swoje uzasadnienie. Automtyczne zachowania mają zarówno negatywne, jak i pozytywne konsekwencje.
Skracają one czas podejmowania decyzji, co może zużywać energię. Byłoby nam trudno funkcjonować, gdybyśmy musieli zastanawiać się każdego ranka, czy powinniśmy zatrzymać się na czerwonym świetle, czy możemy dotknąć gorącego garnka, czy też spacerując nocą po ciemnej ulicy, czy warto zaprzyjaźnić się z osobą niosącą nóż.

Podziel się z innymi 🙂

Jak być postrzeganym jako osoba pewna siebie? 8 wskazówek, jak zrobić wrażenie pewnego siebie mówcy

W świecie, w którym komunikacja jest kluczowa, umiejętność pewnego zaprezentowania się jest bezcenna. Niezależnie od tego, czy przemawiasz na sali konferencyjnej, na wydarzeniu towarzyskim, czy prowadzisz spotkanie zespołu, wrażenie, jakie wywierasz, może znacząco wpłynąć na Twoje życie osobiste i zawodowe. A co, jeśli w naturalny sposób nie emanujesz pewnością siebie? Dobra wiadomość jest taka, że pewności siebie, podobnie jak każdej innej umiejętności, można się nauczyć i ją doskonalić. Celem tego artykułu jest odkrycie sekretów bycia pewnym siebie, szczególnie jeśli chodzi o wystąpienia publiczne.

Podziel się z innymi 🙂

Jak sobie radzić z syndromem oszusta? Strategie przezwyciężenia syndromu oszusta

Pomimo wszystkich swoich osiągnięć czujesz się jak oszust? Nie jesteś sam. Syndrom oszusta dotyka wielu z nas, od studentów po prezesów. To ta nawracająca wątpliwość, że pomimo swoich osiągnięć, tak naprawdę nie jesteś tak kompetentny, jak wszyscy myślą. Strach przed zdemaskowaniem jako ktoś niekompetentny jest ogromny. Zagłębmy się w zrozumienie tego zjawiska i zbadajmy praktyczne strategie jego przezwyciężenia.

Podziel się z innymi 🙂
Podziel się z innymi :)