Keynote speaker i mówca motywacyjny- kim jest?
Coraz bardziej popularne na LinkedIn są opisy „keynote speaker”, „mówca motywacyjny”. Kim jest keynote speaker? To osoba, która zarabia na życie przemawianiem. Takich mówców możesz zobaczyć na scenie podczas konferencji branżowych czy eventów firmowych. Często dostaję wiadomości: Magda, co zrobić żeby zostać mówcą motywacyjnym lub keynote speaker? W tym artykule podzielę się z Tobą wskazówkami jak zacząć i co jest ważne w budowaniu swojej pozycji jako mówca.

Strona internetowa
Zarówno strona internetowa i konto na social mediach są ważną częścią budowania Twojego wizerunku i zaufania. W przypadku konferencji zdecydowanie lepiej sprawdzi się profesjonalna strona internetowa, niż konto na Instagramie. Możesz tam zamieścić mnóstwo ważnych informacji z punktu widzenia organizatora, takich jak bio, doświadczenie, filmy z poprzednich wystąpień, referencje, artykuły itd. Strona to Twoja wizytówka w sieci.
Video promocyjne
Kolejnym kluczowym elementem jest nagranie demo. To trochę tak, jak szukamy zespołu, który zagra na weselu. Przed podpisaniem umowy chcemy posłuchać kilku demówek, żeby zobaczyć jak grają i czy nam to odpowiada. Video będzie głównym źródłem oceny tego, jak prezentujesz, więc warto się do tego przyłożyć. Na stronie możesz udostępnić filmu, w którym wypowiadasz się na jakieś konferencji czy wydarzeniu. Dopiero zaczynasz i nie masz takiego video? Tutaj są trzy opcje- nagrać fragment wystąpienia w profesjonalnym lub domowym studio, samemu zorganizować wydarzenie i na nim dać przemówienie lub zgłosić się gdzieś, gdzie bezpłatnie wygłosisz prezentację. Żeby wyjąć, najpierw trzeba włożyć.
Networking- zbuduj sieć zaufanych kontaktów
System poleceń może okazać się kluczowy dla rozwoju Twojej ścieżki jako mówczyni. Jest wiele wydarzeń online oraz na żywo, podczas których możesz poznać inne osoby z branży. Również pozostawanie w kontakcie z innymi mówcami może być korzystne. Czasami każdy potrzebuje zastępstwa lub ma inną konferencję danego dnia. Budowanie relacji trochę trwa, więc uzbroj się w cierpliwość.

Zbieraj referencje
Ufamy ludziom, których znamy lub którzy są poleceni. Działa to zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Łatwiej zaufać organizatorowi mówcy, który został już „sprawdzony” i może mieć pewność, że w ostatniej chwili nie odwoła występu czy przyjdzie nieprzygotowany. Jeśli zaczynasz, zbierz referencje od współpracowników, kolegów ze studiów, byłych i obecnych szefów. W miarę jak będziesz uczestniczyć w coraz większej ilości konferencji, to bardziej adekwatne będą referencje od organizatorów. Możesz zobaczyć jak wygląda przykładowa strona z referencjami tutaj.
Bądź ekspertem
Czy gdyby ktoś mnie zaprosił jako trenerkę wystąpień publicznych na konferencję dotyczącą cybersecurity czy byłabym właściwym gościem? Zdecydowanie nie:) Nie mam w tej materii wystarczającej wiedzy oraz ekspertyzy. Jako keynote speaker na scenie nie byłabym wiarygodna. Nikt by mi nie zaufał. Jednak, jeśli wzięłabym udział w konferencji dotyczącej komunikacji, wystąpień publicznych czy ogólnie psychologii byłabym właściwym człowiekiem, na właściwym miejscu.
Określ obszar swojej ekspertyzy.
✔W czym jesteś dobry?
✔Na czym się znasz?
✔W jakim obszarze masz doświadczenie?
✔Czy się specjalizujesz?
Na tej podstawie zbuduj swoją strategię komunikacji i wybierz eventy, które będą do tego pasować.

Znajdź właściwe wydarzenia i konferencje
Masz już określoną specjalizację. Teraz czas na znalezienie wydarzeń branżowych, które będą mogły Cię gościć na scenie. Jako keynote speaker czy mówca motywacyjny aplikuj do miejsc, dla których Twoja dziedzina jest adekwatna. Jeśli interesujesz się kryptowalutami to właściwa konferencja dla Ciebie będzie dotyczyła rynku finansowego, a nie farmaceutycznego. Jeśli jesteś ekspertką w branży marketingu, zgłoś się na wydarzenia w tym obszarze.
Naucz się świetnie prezentować
Jednym z filarów każdego keynote speaker’s są bardzo wysokie umiejętności prezentowania. W końcu za to Ci będą płacić. Jeśli rozważasz taką drogę kariery doszlifuj swój warsztat, żeby mówić wyraźnie, profesjonalnie, przekonująco i z pewnością siebie. Jakie dokładnie umiejętności wystąpień publicznych trzeba opanować? Na pewno mowę ciała, ruch sceniczny, gestykulację, dykcję, odddech, tworzenie niesztampowej treści i prezentacji multimedialnych, storytelling, perswazję, pracę z kamerą i mikrofonem, odpowiadanie na niezapowiedziane pytania czy budowanie kontaktu z publicznością. Nad tymi elementami możesz popracować ze mną.
Kilka przydatnych linków:
Jak stworzyć dobry pitch? Jak napisać pitch? 10 zasad tworzenia pitch’a
Jakie są strategie autoprezentacji w wystąpieniach publicznych? Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie podczas prezentacji?
Jak dobrze zacząć wystąpienie? Jak rozpocząć prezentację?
Jak sobie radzić ze stresem? Metody radzenia sobie ze stresem

Bądź zawsze dobrze przygotowany
Wyobraź sobie taką sytuację. Dostajesz szansę na wystąpienie na scenie. Czas mija, termin konferencji się zbliża, a Ty sobie myślisz: jakoś to będzie. Stajesz przed publicznością. Nie do końca pamiętasz strukturę, trochę mylisz fakty, raz się zacinasz, ale jakoś z tego wybrnąłeś. Prezentacja była poprawna. Co prawda nie porwałeś tłumów, ale było przyzwoicie. Czy to będzie wystąpienie, które zaowocuje kolejnymi propozycjami? Raczej nie. Oto, co warto zrobić przed:
✔Przygotuj treść
✔Naucz się jej na pamięć
✔Sprawdź dane, statystyki
✔Wielokrotnie przećwicz swoje wystąpienie
✔Nagraj się i obejrzyj to, żeby wyciągnąć wnioski
✔Przygotuj odpowiedzi na najbardziej prawdopodobne pytania
Dołącz do grup profesjonalnych mówców
Inną opcją na zostanie mówcą motywacyjnym lub keynote speaker jest dołączenie do grup lub stowarzyszeń profesjonalnych mówców. Niektórzy organizatorzy kontaktują się z takimi grupami, żeby uzyskać rekomendowanych mówców.

Określ grupę docelową
Odpowiedz sobie na poniższe pytania:
✔Kto jest Twoją grupą docelową?
✔Dla kogo chcesz mówisz?
✔Dlaczego Twoje wystąpienie będzie dla nich ważne/rozwijające/informatywne?
✔Ile mają lat?
✔Jakie jest ich wykształcenie?
✔Czym się interesują?
Nie rzucaj od razu etatu
Żeby nie nakładać na siebie presji, zacznij swoją nową ścieżkę rozwoju powoli. Na początek możesz dawać kilka wystąpień w roku, a jak nie będziesz już mogła pogodzić tego z regularną pracą, rozważ inne możliwości.
Jeśli chcesz ze mną pracować w ramach master class nad rozwojem umiejętności wystąpień publicznych, kliknij tutaj:

Cześć. Witaj na moim blogu:) Jestem psychologiem, trenerem wystąpień publicznych, Head of Speakers TEDxZurich i mentorem mówców TEDxWarsaw oraz certyfikowanym coachem ICF na poziomie PCC. Pomagam m.in. prawnikom, wokalistom, aktorom, wykładowcom i ludziom z biznesu w przygotowaniu się do ich przemówień przed setkami ludzi na publiczności, a także w prowadzeniu spotkań czy prezentacji. W 2021 zostałam wybrana jako jedna z 11 najlepszych trenerów wystąpień publicznych na świecie, według rankingu Coach Foundation.
Moja ścieżka do miejsca, w którym jestem prowadziła mnie przez wiele lat edukacji muzycznej, ale również SWPS, SGH i podyplomowe studia coachingowe. Jako jedyna Polka występowałam w musicalu kubańskim „Conoce mi Cuba”. Przez wiele lat pracowałam nad opanowaniem tremy, która spędzała mi sen z powiek. Zawsze też zastanawiałam się jak pracować z wewnętrznym krytykiem, nie przejmować się opinią innych i jak budować prawdziwe poczucie pewności siebie na scenie. Teraz już znam odpowiedź. W ostatnim czasie udzieliłam niezliczonej ilości wywiadów, co tylko jeszcze bardziej mi uświadomiło, jak dużo daje pewność siebie przez kamerami i umiejętności autoprezentacji.