Fizjologia stresu. Objawy stresu, reakcja na niego oraz skala stresu SRRS

Fizjologia stresu. Objawy stresu, reakcja na niego oraz skala stresu SRRS

O tym czym jest stres, dlaczego się stresujemy i po co jest nam potrzebny pisałam tutaj. Tym razem zajmiemy się fizjologią stresu, żeby zrozumieć co się dzieje z naszym ciałem w sytuacji interpretowanej przez nasz mózg jako zagrożenie.

Strach przed wystąpieniami publicznymi

Często moi klienci opisują swoje reakcje na stres jako coś nieprzyjemnego np. zasycha im w gardle, nie mogą sobie niczego przypomnieć czy drżą im ręce mając w dłoni mikrofon. Dla nieświadomego performera taka sytuacja może być przerażająca, ponieważ nie mamy wtedy pełnej kontroli nad swoim ciałem, a to generuje lęk.

Co się dzieje z moim ciałem?

Potencjalne reakcje na stres:

•Zwężają się naczynia krwionośne w mózgu i narządach wewnętrznych
•Pocenie się
•Gęsia skórka
•„Czarna dziura”
•Rozszerzają się źrenice, dzięki czemu widzimy na dalszą odległość
•Szybciej i mocniej bije nam serce
•Przestajemy odczuwać głód
•Rośnie ciśnienie krwi
•Suchość w ustach
•Płytki oddech
•Trzęsące się ręce
•Redukcja trawienia, pracy trzustki, popędu seksualnego1

Wymienione reakcje są najczęściej występującymi. Jakie są Twoje reakcje na stres? Przypomnij sobie swoje ostatnie wystąpienie publiczne i zastanów się jak u Ciebie w ciele objawia się stres.

Reakcja na stres na różnych poziomach

Istnieją 4 poziomy reagowania na stres:

• Fizjologiczny
• Behawioralny
• Emocjonalny
• Poznawczy2

Skala stresu. Jak bardzo wydarzenia z Twojego życia są stresujące?

Rahe’a oraz Holmes stworzyli skalę stresu SRRS ( Social Readjustment Rating Scale), która prezentuje stresujące wydarzenia oraz ich skalę.

Jak sprawdzić swój poziom? Wybierz z listy wydarzenia, które Cię dotyczą, zapisz punkty oraz podlicz ich łączną sumę.
1. Wynik powyżej 300 poziom ryzyka poważnego pogorszenia zdrowia 80%
2. Wynik między 150 a 300 poziom ryzyka poważnego pogorszenia zdrowia 50%
3. Wynik poniżej 150 małe ryzyko poważnego pogorszenia zdrowia

W której części Ty jesteś? Podlicz swoje punkty i odpowiedz sobie na to pytanie.

• Śmierć bliskiego członka rodziny (100)
• Śmierć bliskiego przyjaciela (73)
• Rozwód (73)
• Separacja małżeńska (65)
• Pobyt w więzieniu (63)
• Śmierć bliskiego członka rodziny (63)
• Zranienie ciała lub choroba (53)
• Zawarcie małżeństwa (50)
• Zwolnienie z pracy (50)
• Pogodzenie się ze skłóconym małżonkiem (45)
• Przejście na rentę lub emeryturę (45)
• Choroba w rodzinie (44)
• Ciąża (40)
• Kłopoty seksualnym (39)
• Powiększenie się rodziny (39)
• Rozpoczynanie nowej pracy zawodowej (39)
• Zmiany w dochodach finansowych (38)
• Śmierć bliskiego przyjaciela (37)
• Zmiana zawodu (36)
• Wzrost konfliktów małżeńskich (35)
• Hipoteka ponad 10000 dolarów (31)
• Wiadomość o konieczności zwrotu większego długu lub pożyczki (30)
• Zmiana stopnia odpowiedzialności w życiu zawodowym (29)
• Opuszczenie przez dzieci domu rodzinnego (29)
• Kłótnie i starcia z krewnymi współmałżonka (29)
• Wzmożenie wysiłku dla wykonania jakiegoś zadania (28)
• Początek lub zakończenie pracy zawodowej współmałżonka (26)
• Rozpoczęcie lub zakończenie nauki szkolnej (26)
• Zmiany standardu, poziomu życia (25)
• Zmiany osobistych nawyków i przyzwyczajeń (24)
• Starcia z szefem (23)
• Zmiany warunków pracy lub najbliższego otoczenia (20)
• Zmiana mieszkania (20)
• Zmiana szkoły (20)
• Zmiany w spędzaniu wolnego czasu (19)
• Zmiany w praktykach religijnych (19)
• Zmiany w nawykach życia towarzyskiego (18)
• Hipoteka lub zaciągnięcie długu poniżej 40 000 zł (17)
• Zmiana nawyków snu (16)
• Zmiany częstości spotkań rodzinnych (15)
• Zmiany nawyków żywieniowych (15)
• Urlop (13)
• Święta Bożego Narodzenia (12)
• Małe naruszenie przepisów prawnych (11)3

Jeśli chodzi o wystąpienia publiczne dla niektórych mogą być na bardzo wysokim poziomie np. 60, dla innych na niskim np. 20.

Jak sobie radzić ze stresem? Sprawdź w moim poprzednim artykule.

Umów się na konsultacje

Bibliografia:
1. J. Kalat, Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
2. R. Gerrig, P. Zimbardo, Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej? Jak się zaprezentować na rozmowie o pracę?

Kto z nas nie marzy o pracy idealnej? Takiej, w której będziemy czuć się dobrze, lubić swój zespół i realizować się w atmosferze szacunku i zaufania. Co zrobić, żeby mieć taką pracę? Na pewno pierwszym krokiem jest dobre zaprezentowanie się na rozmowie kwalifikacyjnej. W tym artykule znajdziesz kilka wskazówek.

Podziel się z innymi 🙂

Storytelling. Co to jest storytelling? Jakie są zasady storytellingu?

Storytelling, czyli dosłownie opowiadanie historii. Kluczowe jest tutaj jak. Cała magia tej metody opiera się na kilku podstawowych założeniach, które powodują, że nasi odbiorcy słuchają nas z otwartymi ustami i pytają: i co dalej? Co ciekawe, storytelling to nie jest wymysł XXI wieku i nowość w biznesie.

Podziel się z innymi 🙂

Jak dobrze wypaść na pierwszej randce? Jak się zaprezentować na randce?

Jeśli wybierasz się na pierwszą randkę możesz czuć zarówno ekscytację, jak i stres. Możesz się zastanawiać jak dobrze wypaść, co zrobić, żeby nie spalić tej znajomości na panewce i zainteresować sobą drugą osobę, a potem może kontynuować znajomość. W tym artykule podam Ci kilka sprawdzonych metod.

Podziel się z innymi 🙂

Najczęściej popełniane błędy językowe w przemówieniach i na scenie. Rażące błędy językowe.

Jak się w tym odnaleźć? Jak dobrze wypaść na scenie i nie robić kardynalnych błędów? O ile w mowie potocznej podczas luźnej konwersacji towarzyskiej takie błędy nie rażą, o tyle na scenie profesjonalny performer powinien ich unikać.

Podziel się z innymi 🙂
Podziel się z innymi :)

Give a Reply