Jak zrobić dobrą prezentację multimedialną? Zasady tworzenia profesjonalnych prezentacji

Jak zrobić dobrą prezentację multimedialną? Zasady tworzenia profesjonalnych prezentacji

Jakie są zasady tworzenia prezentacji? Co zrobić, żeby słuchacze byli zaciekawieni, a treści pomagały w naszym wystąpieniu, a nie przeszkadzały?

Na rynku jest dostępnych sporo narzędzi do Tworzenia prezentacji multimedialnych, o których piszę tutaj. Jeśli mamy wybrany program czas na przygotowanie contentu.

1. Co za dużo, to niezdrowo

Twoje slajdy będą prawdopodobnie wyświetlane na większym ekranie niż ekran laptopa. Jednak nie oznacza to, że cała strona może zawierać tekst pisany ciągiem w 40 linijkach. Slajdy nie mogą być przeładowane treścią, ponieważ mają być swojego rodzaju podsumowaniem, follow-up’em, zaznaczeniem najważniejszych myśli czy słów. Najbardziej pożądana sytuacja to taka, w której to Ty jesteś prezentacją, a treści wyświetlane na rzutniki jedynie wzmacniają przekaz i pozwalają utrwalić najbardziej istotne kwestie.

2. Jednolitość

Coś, co odróżnia profesjonalną prezentację od tej amatorskiej jest zunifikowanie. Jak to zrobić? Wszystkie slajdy powinny mieć taki sam layout, czcionki i kolory. W praktyce oznacza to, że jeśli w tekście masz dwie wielkości nagłówków np. 22 i 18 px oraz wielkość tekstu 12px, to analogicznie powinno to wyglądać na wszystkich slajdach. Dotyczy to również koloru tekstu oraz różnych elementów graficznych. Tabelki czy wykresy ustawiasz jako niebieskie? Zastosuj te kolory do każdego grafku. Jeśli logo Twojej firmy znajduje się na dole na początku, niech tam też pozostanie przez całą prezentację. Co więcej, spójność pozwoli wyrobić Twój własny styl.

3. Źródła

Do każdego zdjęcia, video czy muzyki podawaj zawsze źródło. Najlepiej zrobić to bezpośrednio pod fotografią. Dobrze jest też na końcu umieścić wszystkie źródła.

4. Prawa autorskie

Czy możemy umieścić w prezentacji dowolne zdjęcie, które nam się podoba i pasuje? Nie. Dostępnych jest wiele stron, za pomocą których można kupić zdjęcia w dobrej jakości lub nawet pobrać je za darmo i są to tzw. „stocki” np. Pixabay, Pexel dla fotografii czy Bensound dla muzyki. Drugą opcją jest poproszenie autora o możliwość umieszczenia jego dzieła w naszej prezentacji. Niektórzy z nich chętnie udzielają zgody na niekomercyjne wykorzystanie ich zdjęć czy muzyki.

5. Esencja treści na slajdach

No właśnie, czym jest esencja? Jak ją wybrać? Przede wszystkim zastanów się przy KAŻDYM slajdzie co jest najważniejsze. Z czym ma wyjść słuchacz? Co ma zapamiętać? Co jest kluczowe w tym temacie. Unikamy długich zdań, które potem tylko odczytujemy. Skupiaj się na słowach-kluczach, krótkich hasłach, ewentualnie zdjęciach czy grafice, która uwypukli to, co chcesz przekazać.

6. Layout

Layout to wzór prezentacji, który zawiera jeden styl np. jednolitą paletę kolorów, czcionek oraz układ graficzny. W skrócie- jeden wzór na wszystkie slajdy. Jeśli tworzysz prezentacje w Power Poincie możesz skorzystać z gotowych wzorów dostępnych w programie. Zachęcam jednak do tworzenia swoich wersji lub poszukania w internecie ciekawych layoutów, które wyróżnią Twoją prezentację. Biały slajd, a na nim czarny tekst potraktowałabym jako konieczność. To trochę tak, jak ze stronami internetowymi- te, które wyglądają niczym rodem z lat 90-tych są niechętnie odwiedzane. Czy nie wolimy czytać coś, jeśli strona jest nowoczesna, przejrzysta i ciekawa?:)

7. Estetyka

Prezentacja powinna być estetyczna. Osiągniesz ten efekt przez minimalizm, dopasowanie wielkości i kształtu zdjęć, łączenie odpowiednich barw i jednolitość.

8. Poprawność merytoryczna

Zawsze może się zdarzyć, że pojawi się ktoś na sali, kto będzie ekspertem w naszym temacie. Wszystkie błędy merytoryczne, niedoróbki mogą nam zostać boleśnie wypomniane i obniżyć nasz autorytet. Koniecznie przed wystąpieniem sprawdź dane, fakty oraz poprawność stylistyczną i błędy ortograficzne. Wieczna zmora wszystkich prezenterów- literówki. Dobrą praktyką jest dawanie do sprawdzenia literówek innej osobie. Po 30 edycji slajdu możemy już nie zauważać małych błędów.

9. Widoczność

Warto przed rozpoczęciem prezentacji włączyć ją i zobaczyć czy wszystko jest widoczne i czytelne na sali. Coś, co pięknie wygląda na ekranie w rzeczywistości może się okazać nie do rozczytania. Może się zdarzyć, że światło spowoduje brak widoczności niektórych grafik czy tekstu. W tej sytuacji planem B jest po prostu stworzenie dwóch wersji- jeden z jasnym, a drugiej z ciemnym tłem.

10. Jeden slajd, jeden temat

Kategoryzacje, porządkowanie treści to coś, za co nasi słuchacze będą nam bardzo wdzięczni 🙂 Jeśli mówimy w danym momencie wzroście sprzedaży, to nie umieszczajmy na slajdzie informacji również o przerwie obiadowej lub reorganizacji zespołu. Prowadząc wykład o różnych stylach komunikacji, przeznaczmy oddzielny slajd na różne style.