Wpływ mindfulness na osoby występujące publicznie

Wpływ mindfulness na osoby występujące publicznie

Mindfulness może być stosowane jako narzędzie wspomagające radzenie sobie ze stresem i tremą sceniczną

Mindfulness, które od wieków jest znane we wschodniej kulturze, podbija zachodni świat. W literaturze pojęcie mindfulness definiowane jest jako umiejętność obserwacji oraz doświadczania zewnętrznych i wewnętrznych bodźców bez krytyki, ze współczuciem do samego siebie (Penman, 2014). Ogólnie można je określić jako bycie tu i teraz, z pełną akceptacją wydarzających się zdarzeń, myśli oraz okoliczności. Techniki uważności mogą skutecznie wspomagać osoby, które mierzą się z prezentowaniem się publiczności na scenie.

Lęk przed wystąpieniami publicznymi jest jednym z najczęściej występujących lęków (Leary i Kowalski, 1995; za: Kumar i in, 2017) wśród ludzi, którego doświadcza aż około 85% populacji (Motley, 1997; za: Priestley, 2018). Każdy z nas od czasu do czasu musi występować. Jak zatem radzić sobie z tą częsta przypadłością? Uważność może być niezwykle przydatną umiejętnością w tym kontekście. Dzięki niej możemy zahamować negatywne nakręcanie się i spiralę niewspierających myśli. Mindfulness może oddziaływać na mówców, aktorów, wokalistów czy menedżerów, którzy często odczuwają lęk i duży stres przed wystąpieniem. Regularne stosowanie technik mindfulness pozwala na zwiększenie koncentracji, co w konsekwencji może pomóc w większej efektywności i jakości wystąpienia. Co więcej, już 15-minutowa medytacja może mieć również wpływ na wzrost pewności siebie, a także pozytywnych emocji (Farb, 2007; za: Kumar i in, 2017).

Uważność wpływa na nasze zdolności percepcji czy redukcję stresu na scenie. Medytacja powoduje zmiany na poziomie biologicznym, ponieważ reguluje pracę kory przedczołowej, która wpływa na umiejętności radzenia sobie ze stresem i emocjami (Błaszczak, 2018), redukuje poziom kortyzolu we krwi, pozwala uspokoić natłok myśli, wzrasta gęstości szarej istoty (Holzel i in, 2011; za: Błaszczak, 2018). Wszystkie te benefity, które daje mindfulness mogą wspierać nas w trakcie wystąpień publicznych.

BILBIOGRAFIA

1.Błaszczak, A. (2018). Wpływ Treningu Redukcji Stresu opartego na uważności (MBSR) na zdrowie fizyczne. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 31(1), 61-73.
2.Kumar, M., Kalakbandi, V., Prashar, S. i Parashar, N. A. (2017). Overcoming the effect of low self-esteem on public speaking anxiety with mindfulness-based interventions. Springer, 44(4), 287-296.
3.Priestley, J. (2016). Acceptance and Commitment Therapy for Public Speaking Anxiety – A Case Series Study of Effects on Self-reported, Implicit, Imaginal, and In-vivo Outcomes. Nieopublikowana praca doktorska, Uniwersytet Lincolna, Londyn.
4.Wiliams, M. i Penman, D. (2014). Mindfulness. Trening uważności. Samo Sedno.

Metody radzenia sobie ze stresem przed wystąpieniami publicznymi. TRE®, technika Aleksandra, trening autogenny Schultza, metoda Wim Hofa oraz trening neuromięśniowy Jacobsona.

Istnieje wiele technik opanowania stresu, relaksacji i pomagania sobie z tremą przed wystąpieniem publicznym. Poniżej przegląd według mnie najciekawszych z nich.

Jak zostać mówcą TED? Co zrobić, żeby być speakerm TEDx?

Często dostaję pytanie jak zostać mówcą TED lub TEDx. Jest na to kilka sposobów. Zapraszam do lektury:)