
Czym jest pitch?
Pitch to krótka forma przedstawienia siebie, swojej usługi czy firmy. Geneza idei wzięła się od elavator pitch’y czyli 60-sekundowych mów, które miały przekonać zarząd czy prezesa do zatrudnienia kogoś lub zainwestowania w jego pomysł.
Dlaczego tyle sekund? Koncept zakłada, że tyle właśnie czasu mamy od parteru do najwyższych pięter w wieżowcu, gdzie zazwyczaj swoje biuro ma kadra menedżerska wyższego szczebla.
Rodzaje pitch’y
- Elevator pitch
- Pitche inwestorskie
- Pitch w trakcie networkingu
- Przedstawienie się
Krótkie formy można wykorzystywać nie tylko w sytuacji, kiedy chcemy, żeby szef wielkiej firmy zainwestował w nasz start-up milion złotych. Częściej niż nam się wydaje są to codziennie sytuacje. Na rozmowie kwalifikacyjnej padają pytania: „niech nam pani coś o sobie opowie” lub ”dlaczego mamy pana zatrudnić? W trakcie eventów biznesowych czy podczas spotkań towarzyskich, kiedy poznajmy nowe osoby możemy usłyszeć pytanie „czym się zajmujesz”, „co robisz zawodowo”? Zamiast w nudny sposób mówić o sobie możesz pomyśleć nad ciekawą historią ze swojego życia lub o zabawnym przedstawieniu się.
Jak prezentować pitch?
Oprócz merytorycznej i przemyślanej treści powinniśmy zadbać jeszcze o kilka elementów. Elementy, które pomogą nam wzmocnić i uwiarygodnić przekaz to dobrze przećwiczona:
- Mowa ciała
- Ton głosu
- Dobre radzenie sobie ze stresem
- Kontakt wzrokowy
- Gesty-> jak naturalnie gestykulować
- Elementy storytellingu w opowieści
Jak napisać pitch?
W swojej pracy z klientami posługuję się zasadą, że im krótsze wystąpienie, tym dłuższy czas przygotowania. Podczas półtoragodzinnego wykładu zboczenie z wątku, czy opowiadanie dłużej o czymś nie zrobić większej różnicy. W przypadku kilkudziesięcio sekundowego wystąpienia każde słowo jest na wagę złota. Napisanie pitch’a może się wydawać proste, jednak streszczenie swoich kompetencji czy zalet w kilku zdaniach może być wyzwaniem. Zanim zaczniesz pisać swój pitch sprawdź jakie elementy powinien zawierać, a także odpowiedz sobie na pytanie: “jaki jest mój cel tego pitch’u?”
Co powinien zawierać pitch?
- Problem, który rozwiązujesz Ty lub Twoja firma
- Pokazanie unikatowej wartości swojego produktu czy usługi
- Zawrzeć pytanie/call to action
- W prosty i zrozumiały sposób wyjaśnić czym się zajmujesz
- Tekst dopasowany do Twojej grupy docelowej i opodowiadający na ich potrzeby
Przykład pitch’a
W przypadku mojej działalność, czyli szkoleń i coachingów wystąpień publicznych mogłabym tak się zaprezentować:
Mam na imię Magda. Pomagam osobom, które występują publicznie robić to z przyjemnością i bez stresu. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu scenicznemu, wiedzy psychologicznej oraz biznesowej łączę praktykę z teorią i zapewniam oryginalne metody oraz podejście do klienta. Jak radzisz sobie z występowaniem publicznym?