Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Pitch, co to jest? Jak napisać elevator pitch?

 

Czym jest pitch?

Pitch to krótka forma przedstawienia siebie, swojej usługi czy firmy. Geneza idei wzięła się od elavator pitch’y czyli 60-sekundowych mów, które miały przekonać zarząd czy prezesa do zatrudnienia kogoś lub zainwestowania w jego pomysł.

Dlaczego tyle sekund? Koncept zakłada, że tyle właśnie czasu mamy od parteru do najwyższych pięter w wieżowcu, gdzie zazwyczaj swoje biuro ma kadra menedżerska wyższego szczebla.

Rodzaje pitch’y
  • Elevator pitch
  • Pitche inwestorskie
  • Pitch w trakcie networkingu
  • Przedstawienie się

Krótkie formy można wykorzystywać nie tylko w sytuacji, kiedy chcemy, żeby szef wielkiej firmy zainwestował w nasz start-up milion złotych. Częściej niż nam się wydaje są to codziennie sytuacje. Na rozmowie kwalifikacyjnej padają pytania: „niech nam pani coś o sobie opowie” lub ”dlaczego mamy pana zatrudnić? W trakcie eventów biznesowych czy podczas spotkań towarzyskich, kiedy poznajmy nowe osoby możemy usłyszeć pytanie „czym się zajmujesz”, „co robisz zawodowo”? Zamiast w nudny sposób mówić o sobie możesz pomyśleć nad ciekawą historią ze swojego życia lub o zabawnym przedstawieniu się.

Jak prezentować pitch?

Oprócz merytorycznej i przemyślanej treści powinniśmy zadbać jeszcze o kilka elementów. Elementy, które pomogą nam wzmocnić i uwiarygodnić przekaz to dobrze przećwiczona:

Jak napisać pitch?

W swojej pracy z klientami posługuję się zasadą, że im krótsze wystąpienie, tym dłuższy czas przygotowania. Podczas półtoragodzinnego wykładu zboczenie z wątku, czy opowiadanie dłużej o czymś nie zrobić większej różnicy. W przypadku kilkudziesięcio sekundowego wystąpienia każde słowo jest na wagę złota. Napisanie pitch’a może się wydawać proste, jednak streszczenie swoich kompetencji czy zalet w kilku zdaniach może być wyzwaniem. Zanim zaczniesz pisać swój pitch sprawdź jakie elementy powinien zawierać, a także odpowiedz sobie na pytanie: “jaki jest mój cel tego pitch’u?”

Co powinien zawierać pitch?
  • Problem, który rozwiązujesz Ty lub Twoja firma
  • Pokazanie unikatowej wartości swojego produktu czy usługi
  • Zawrzeć pytanie/call to action
  • W prosty i zrozumiały sposób wyjaśnić czym się zajmujesz
  • Tekst dopasowany do Twojej grupy docelowej i opodowiadający na ich potrzeby
Przykład pitch’a

W przypadku mojej działalność, czyli szkoleń i coachingów wystąpień publicznych mogłabym tak się zaprezentować:

Mam na imię Magda. Pomagam osobom, które występują publicznie robić to z przyjemnością i bez stresu. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu scenicznemu, wiedzy psychologicznej oraz biznesowej łączę praktykę z teorią i zapewniam oryginalne metody oraz podejście do klienta. Jak radzisz sobie z występowaniem publicznym?